آدرس
مشهد - میدان ده دی - نبش رازی 2 - مجتمع بین المللی طلا و جواهر نفیس
شماره تماس
05138588488 / 05138580919
ساعات کاری
9 صبح الی 14 بعدازظهر / 17 عصر الی 21 بعدازظهر

سرمایه گذاری در طلا

۲۵ مهر ۱۴۰۳ 155 بازدید بدون دیدگاه

در چه چیزی سرمایه گذاری کنیم؟

 

چه در سرمایه گذاری شمش تازه وارد هستید یا نه، مهم است که تفاوت بین دو فلز گرانبها – طلا و نقره و دو شکلی که در آنها فروخته می شود – شمش و سکه را درک کنید. قبل از تصمیم گیری، توصیه می شود که کمی تحقیق کنید و مزایا و معایب آن را بسنجید. هیچ پاسخ قطعی درست یا غلطی وجود ندارد، انتخاب اینکه در چه چیزی سرمایه گذاری شود بستگی به شرایط هر سرمایه گذار دارد.

– سرمایه گذاری در طلا

از زمان کشف، طلا در بسیاری از فرهنگ‌ها در سراسر جهان جای گرفته است. طلا که به عنوان یک ارز، یک کالا یا صرفاً به دلیل زیبایی بصری آن ارزش گذاری می شود، برای هزاران سال ذخیره ارزش باقی مانده است. اکنون به عنوان گرانبهاترین کالای جهان مورد احترام است. کمبود طلا، کاربردها و عملکرد ثابت شده، همگی به سرمایه گذاری ایده آل طلا کمک می کنند.

-تقاضا و عرضه طلا

تقاضا برای طلا را می توان به چهار دسته اصلی تقسیم کرد: جواهرات، سرمایه گذاری، فناوری و بانک های مرکزی. تقاضای طلا در سال های اخیر به طور پیوسته در حال رشد بوده است، زیرا ادامه نوسانات سرمایه گذاران را به سمت دارایی امن طلای فیزیکی سوق داده است. محرک های اقتصادی کلیدی مانند جنگ تجاری بین ایالات متحده و چین، کاهش رشد در سطح جهانی و … همگی در افزایش قیمت طلا در سه سال گذشته نقش داشته اند.
طی 10 سال گذشته روند صعودی آشکاری در خرید شمش طلا و سکه برای اهداف سرمایه گذاری وجود داشته است. پس از کاهش قیمت طلا بین سه ماهه چهارم 2013 و سه ماهه چهارم 2015، سال 2016 شاهد افزایش چشمگیر قیمت طلا و در نتیجه تقاضای سرمایه گذاران برای طلا بود. در واقع، این دو احتمالاً مرتبط هستند.
تقاضا برای طلا در میان سرمایه گذاران در سال های اخیر به طور پیوسته افزایش یافته است و سه ماهه اول رشد تقاضا را بیشتر نشان داده است. در سطح جهانی، تقاضای طلا 12 درصد افزایش یافت که توسط کشورهایی مانند ایالات متحده، ایران، ترکیه و هند تقویت شد.

-چرا در طلا سرمایه گذاری کنید
از دوران باستان تا امروز، طلا همیشه مترادف با ثروت و رفاه بوده است. از لحاظ تاریخی، این کالای گرانبها ذخیره‌ای از ثروت نقدی بوده و اغلب برای تجارت استفاده می‌شده است. اگرچه دیگر به شکل ارز استاندارد طلا در گردش نیست، اما همچنان یک دارایی جدایی ناپذیر است. از بانک‌های مرکزی بزرگ گرفته تا سرمایه‌گذاران فردی کوچک‌تر، بسیاری تصمیم می‌گیرند بخش قابل توجهی از دارایی‌های نقدی خود را در این منبع کمیاب ذخیره کنند.
طلای فیزیکی به سرمایه‌گذاران این فرصت را می‌دهد تا ریسک سرمایه‌گذاری خود را از طریق پرتفویی متعادل پخش کنند و با ارائه ذخیره‌ای از ثروت خارج از سیستم بانکی به آنها بپردازند. با وجود اینکه هیچ استاندارد طلایی وجود ندارد، طلا همچنان به عنوان ارز جهانی در جهان دیده می شود و مورد استفاده قرار می گیرد و جایگزینی پایدار و قابل اعتماد برای پول های فیات چاپی است.
بارها و بارها، با نگرانی های بازار سهام و شکنندگی اقتصادی، شاهد روی آوردن سرمایه گذاران به دارایی های امن مانند شمش طلا هستیم. روشی معقول برای تنوع بخشیدن به یک سبد برای محافظت در برابر ریسک.

 

اگر بانک‌های مرکزی اینقدر مشتاق طلای فیزیکی هستند، آیا می‌توانید از سرمایه‌گذاری سود ببرید؟

 

-طلا به عنوان یک پایه سرمایه گذاری ایده آل:

سرمایه گذاری طلا یک روش ایده آل برای انباشت و محافظت از ثروت است. علاوه بر این، به دلیل همبستگی منفی آن با سهام و اوراق قرضه، به عنوان یک روش ایده آل برای تنوع بخشیدن به سبد سرمایه گذاری نیز دیده می شود.
اگرچه ممکن است قیمت طلا در کوتاه مدت نوسان داشته باشد، طلا ارزش خود را در دوره های زمانی طولانی تری حفظ می کند و یک پوشش مفید در برابر فرسایش ارزش ارز فیات ایجاد می کند.

 

-توانایی حفظ ارزش در مواقع بحران:

طلا به دلیل توانایی آن در حفظ ارزش در عدم قطعیت مالی و ژئوپلیتیکی اغلب به عنوان “کالای بحران” شناخته می شود. با افزایش تنش های جهانی یا کاهش اعتماد به دولت ها، طلا از سایر سرمایه گذاری ها بهتر عمل می کند. نگه نداشتن طلا به معنای اعتماد کامل به دولت در همه سطوح و با تکیه بر آنها برای حفظ اقتصاد است.
با توجه به اینکه دلار آمریکا از لحاظ فنی بسیار ضعیف است، کاهش ارزش پول جهانی برای بسیاری، به ویژه آنهایی که طلا ندارند، نگران کننده است. اگر کاهش ارزش پول زیادی رخ دهد، دارایی های مشهود – از جمله طلا – افزایش قابل توجهی در ارزش خواهند داشت.
خرید طلای فیزیکی به شما این امکان را می‌دهد که دارایی‌های خود را خارج از سیستم بانکی نگهداری کنید، این امر ریسک‌های مرتبط با بانک را کاهش می‌دهد و در عین حال توزیع ثروت شما را نیز متنوع می‌کند. برخلاف ارز فیات، ارزش طلا توسط دولت ها تعیین نمی شود. ارزهای فیات هیچ ارزش ملموسی ندارند و ارزش آنها فقط توسط قوانین دولتی حمایت می شود.

 

-افزایش تقاضا برای سرمایه گذاری:

در مواجهه با آینده اقتصادی نامشخص در اروپا و جاهای دیگر، سرمایه گذاران به طور فزاینده ای به طلا روی می آورند. کشورهایی مانند هند، ترکیه و ایران در سه ماهه اول سال 2019 شاهد رشد تقاضای شمش طلا در پیش از ضرب الاجل اولیه برگزیت در ماه مارس بوده اند.

 

کدام طلا برای سرمایه گذاری بهتر است ؟

 

1.طلا کم اجرت و بدون اجرت

– طلای کم اجرت در واقع همان طلاهای ساده و ظریف هستند که یکی از پرفروش‌ترین نوع طلا محسوب می‌شوند. برخی از مردم طلای کم اجرت را با طلای بدون اجرت(دست دوم) اشتباه می‌گیرند زیرا تفاوت‌های این دو مدل طلا را نمی‌دانند.
– طلای دست دوم(طلای مستعمل) به طلایی می‌گویند که قبلا خریداری شده و بعدها به طلا فروش فروخته می‌شود. کسانی که این مدل طلا را مجددا می‌خرند، نیاز به پرداخت اجرت(دستمزد) ندارند. این نوع طلا به این دلیل که مالیات آن معمولا بر روی همان اجرت حساب می‌شود، مالیاتی هم به آن تعلق نمی‌گیرد. با این حال رئیس اتحادیه طلا فروشان چندی پیش این مسئله را اعلام داشت که فروشندگان نهایتاً می‌توانند هفت درصد مالیات را از خریداران دریافت کنند.
( شیوه محاسبه اجرت طلا به دو صورت ریالی و درصدی است. در محاسبه درصدی اجرت طلا فروش قیمت طلای خام را به عنوان دستمزد در نظر می‌گیرد اما برخی از طلا فروشان دستمزد خود را به صورت ثابت و ریالی حساب می‌کنند. موقع خرید طلا حتما از طلا فروش نحوه محاسبه اجرت و مقدار آن را سوال کنید )

 

2.طلا آب شده
شمش طلا قطعه ای طلا با وزن و عیار مشخص است که در بازار خرید و فروش طلا معامله می‌­شود. بیشتر افراد با هدف سرمایه گذاری و پس انداز اقدام به خرید شمش‌­های طلا می‌کنند. آیا شمش طلا یک طلای بدون اجرت است؟ شمش طلا از ۰.۳ گرم تا یک کیلوگرم به فروش می­‌رسد. البته در کشور ما شمش‌­های ۱۲ کیلوگرمی نیز زیر نظر بانک مرکزی در بازار عرضه می­‌شود. براساس قانون مصوب شده از سوی مجلس شورای اسلامی، شمش طلا یکی از کالاهایی محسوب می­‌شود که مالیات به آن تعلق نمی­‌گیرد. قیمت آن براساس وزنی که دارد کاملا مشخص است. در واقع برای خرید و فروش شمش طلا اجرتی پرداخت نخواهید کرد، اما آن چه به عنوان طلای بدون اجرت مرسوم است شمش طلا نیست.

 

3.سکه پارسیان
سکه طلا از گذشته طرفداران زیادی داشته و چه به عنوان هدیه و چه برای حفظ سرمایه، خریداری میشده است. ولی امروزه به دلیل افزایش قیمت سکه و پایین آمدن قدرت خرید، سکه های بهار آزادی جایگزین پیدا کرده اند. در حال حاضر سکه های پارسیان و طلا بدون اجرت انتخاب اکثریت افراد برای سرمایه گذاری است.

 

جمع بندی :
مزایا سرمایه گذاری در طلا :

-قابلیت نقدشوندگی بالا:

انواع طلاجات به راحتی به پول نقد تبدیل می شوند. درحالیکه در بازارهای موازی مانند مسکن، سهام، خودرو و … برای فروش نیاز به زمان و پیدا شدن خریداراست. همچنین شما می توانید به مقدار مبلغی که نیاز دارید از طلاهایتان را بفروشید و مازاد آن را نگه دارید. در مورد سایر سرمایه ها مثل ملک و ماشین این امکان وجود ندارد و باید به صورت یکجا فروخته شوند.

-قیمت هر انس طلا به صورت جهانی تعیین و اعلام می شود:
از این رو سرمایه گذاری به شکل طلا امنیت بیشتری نسبت به سایر روش های سرمایه گذاری دارد.

-با مبالغ خیلی کم هم می توان در حوزه طلا سرمایه گذاری کرد:
مانند سکه های پارسیان

-نوسانات طلا در دراز مدت همیشه رو به بالا و افزایشی بوده است.
-طلا بدون نیاز به هزینه تعمییر و نگهداری است.
-طلا روش های مختلف و متعددی را برای سرمایه گذاری در اختیار شما قرار می دهد:
پس انداز اندک از 100 هزار تومان تا سرمایه های کلان در بازار طلا می توان سرمایه گذاری کرد. همچنین روش های مختلف خرید سکه، خرید طلای آب شده و یا انواع زیورآلات طلا وجود دارد.

معایب سرمایه گذاری در طلا :

-سرمایه گذاری در طلا ، در کوتاه مدت با احتمال کاهش دارایی مواجه است.
-ریسک گم شدن و به سرقت رفتن طلا وجود دارد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
موجود است، هم‌اکنون میتوانید سفارش دهید!
ناموجود!